Dezvoltarea fizică în copilărie merge dincolo de exerciții fizice - implică crearea unui mediu care hrănește creșterea, personalitatea și bunăstarea generală a copilului. Dar de ce este nevoie să regândim abordarea noastră actuală a dezvoltării fizice? Și cum poate servi aceasta ca un instrument puternic pentru îmbunătățirea calității vieții de la o vârstă fragedă? Pentru a explora aceste întrebări, am discutat cu Dr. Tamás Csányi, profesor asociat la Universitatea de Educație Fizică și Științe ale Sportului din Budapesta, care ne-a împărtășit perspective valoroase asupra acestui subiect important și în continuă evoluție.
Tradiție versus abordare modernă – Nevoia unei schimbări de perspectivă
Modelul tradițional de educație fizică, centrat pe predarea unor modele fixe de mișcare prin repetiție, este din ce în ce mai mult considerat depășit. Abordările științifice contemporane – în special paradigma ecologică – subliniază importanța faptului ca copiii să fie participanți activi la propria lor dezvoltare fizică. Mișcarea bazată pe explorare și descoperire nu este doar mai eficientă, ci și mult mai plăcută pentru copii.
„Scopul nu este de a modela mișcările copiilor într-un singur model «corect», ci de a crea un mediu bogat în provocări complexe care să le stimuleze în mod natural dezvoltarea”, explică Dr. Csányi.

Instrumente și mediu – Forța motrice din spatele dezvoltării mișcării
Eficacitatea dezvoltării mișcării este profund influențată de mediu și de instrumentele disponibile. Metodele tradiționale se bazează adesea pe exerciții repetitive, unidimensionale – copiii lucrează pe covorașe moi, cu o gamă limitată de mișcare și provocări minime. În schimb, abordările moderne încorporează sarcini jucăușe, adecvate vârstei, care angajează și abilități cognitive. Elemente precum jocurile simbolice, jocurile de rol, analogiile și interacțiunea cu mediul natural îmbogățesc varietatea experiențelor de mișcare.
Instrumentele moderne – cum ar fi cutiile de diferite înălțimi și texturi sau echipamentele care îmbunătățesc echilibrul – susțin dezvoltarea coordonării și aduc experiența de la sală mai aproape de modalitățile naturale, înrădăcinate evolutiv, în care se mișcă copiii.
Întoarcerea la natură?
Scopul nu este abandonarea sălii de sport, ci readucerea mișcării în mediile naturale. Natura - păduri, parcuri, curți - oferă o complexitate și o varietate de provocări care sunt dificil de reprodus în interior. Suprafețele schimbătoare, terenul variat, condițiile meteorologice și obstacolele neașteptate necesită răspunsuri motorii și cognitive care să încurajeze cu adevărat dezvoltarea.

Responsabilitate comună: familia, școala și sistemul
Responsabilitatea pentru dezvoltarea fizică a unui copil nu revine exclusiv școlilor. Familia joacă un rol crucial, în special în copilăria timpurie. Bazele unui stil de viață activ se pun acasă - obiceiurile parentale, activitățile comune și reglementarea atentă a utilizării dispozitivelor digitale modelează comportamentul copilului. La fel de importantă este colaborarea dintre experți, educatori și instituții pentru a se asigura că abordările moderne ale dezvoltării fizice sunt integrate ferm în educația publică.
În același timp, schimbările sistemice sunt esențiale - de la actualizarea programelor preșcolare și modernizarea formării cadrelor didactice până la revizuirea standardelor de stat.
Deschidere și creștere
Abordarea modernă a dezvoltării fizice este încă nefamiliară multora și necesită adesea timp și o schimbare a obiceiurilor înrădăcinate. Deși nu toate metodele tradiționale sunt defecte, progresul real vine din deschiderea către autoreflecție, îmbrățișarea de noi cunoștințe și angajamentul față de învățarea continuă.
Cheia unei schimbări pozitive constă în a face aceste principii accesibile unui public cât mai larg posibil - părinți, educatori și factori de decizie deopotrivă.
Cheia viitorului: Copii care iubesc mișcarea
„Sunt motivat de bucuria și progresul pe care le văd pe fețele copiilor. Trebuie să credem că fiecare copil are potențialul de a se dezvolta - indiferent de genetică sau de origine. Mișcarea este un instrument puternic atunci când este utilizată corect”, conchide Dr. Csányi.

Dr. Tamás Csányi: Şef de catedră, profesor asociat, Universitatea de Ştiinţe ale Educaţiei Fizice şi Sportului, Budapesta, Şef Cercetare, MTA ELTE, Grupul de Cercetare pentru Dezvoltare Psihomotorie

Ivan Mátis: reporter, maseur și terapeut manual, proprietar și fondator al magazinului online Fabulo

Dóra Horváth: Editor de conținut, Fabulo.ro